Adelaarsweg etappe 17: Lechtaler Alpen, © Tirol Werbung/Dominik Gigler

Adelaarsweg etappe 17: Ehrwald – Lorea Hütte

Vandaag wandelt u van het ene landschappelijke pareltje naar het volgende. In Ehrwald begint de route naar Lermoos over de weg met de bijpassende naam 'Moosweg'. U loopt door het dorp naar het dalstation van de Grubigsteinbahn, die u comfortabel naar Gipfelhaus Grubigstein op 2.050 meter hoogte. Na een afwisselend op- en aflopend pad en een prachtig uitzicht op de Blindsee, loopt de route langs bergdennen en door de bossen te midden van de Tiroler Zugspitz Arena, omlaag naar de Fernpass-Bundesstraße. U komt nu uit op de oude Romeinse weg 'Via Claudia Augusta' en loopt door naar het kasteel Fernstein. Hier begint de ‘Naturarena Mieminger Plateau & Fernpass-Seen‘; een prachtig zonneplateau in het hart van Tirol. Het eindpunt van de etappe, de Lorea Hütte, ligt enkele ‘verdiepingen’ hoger.

Wetenswaardigheden over deze etappe

Adelaarsblik ·Geniet van een verre blik op de buitengewoon pittoreske Blindsee. Ook het ‘Ehrwalder Becken’ natuurreservaat is een lust voor het oog. Hier groeit bijvoorbeeld wolgras, rozemarijnheide en pijpestro. Vanaf de Lorea Hütte geniet u met het heerlijke gevoel dat u de eindstreep van vandaag heeft gehaald van een fantastisch.

Adelaarskick ·De Fernsteinsee en de Samaranger See horen volgens de kenners tot de 100 mooiste duikplekken ter wereld (alleen toegankelijk voor gasten van Hotel Schloss Fernsteinsee). De twee juweeltjes garanderen dankzij hun heldere water goed zicht en de slijmalgen zorgen in deze onderwaterwereld voor een sprookjesachtige sfeer. Ook in de Blindsee kan worden gedoken.

Aanbevolen wandelkaart: Kompass-Karte 35, Imst Telfs Kühtai Mieminger Kette

Wetenswaardigheden over deze etappe Adelaarsblik ·Geniet van een verre blik op de buitengewoon pittoreske Blindsee. Ook het ‘Ehrwalder…

toon meertoon minder

okt
nov
dec

* Dit zijn richtlijnen en aanbevelingen. Houd altijd rekening met de eigen persoonlijke vaardigheden en de actuele weersomstandigheden. Aan de weergave van de gegevens kan geen aansprakelijkheid worden ontleend.

De Adelaarsweg

Dat is een etappe van de Adelaarsweg, Tirools bekendste langeafstandswandelroute.

Open toegangsweg

• bereikbaar met openbaar vervoer

Downloads

Routebeschrijving

Startpunt: Ehrwald

In Ehrwald begint tussen hotel ‘Grüner Baum’ en de ‘Sparmarkt’ supermarkt het bewegwijzerde ‘Moosweg nach Lermoos’ wandelpad. Na de ‘Große Moosbrücke’ over de Loisach rivier loopt u links of rechts van de Lussbach tot aan het begin van de bebouwing van Lermoos. Hier wandelt u door het dorp naar het dalstation van de Grubigsteinbahn. Tot hier hoeft u geen noemenswaardig hoogteverschil te overwinnen. De volgende honderden hoogtemeters legt u sowieso met de kabelbaan af. De kabelbaan brengt u naar het Gipfelhaus Grubigstein op 2.050 meter hoogte. Achter het dalstation van de nieuwe 6-persoons stoeltjeslift volgt u voetpad nr. 15 (nabij het weg kruis). Na een op- en aflopende passage door het bos loopt u naar ongeveer 1.750 meter hoogte. Aansluitend loopt het brede voetpad gemoedelijk door het bos omlaag. De route komt uit in een dennenbos waar u bij goed weer een mooi uitzicht op Blindsee de heeft, een waar natuurjuweeltje. De route loopt hier deels wat steiler omlaag. Een stukje verder loopt u weer door het bos. Het wandelpad c.q. voetpad komt uit op een bospad en gaat verder omlaag, totdat de route uiteindelijk naar de Fernpass-Bundestraße voert. U loopt nu over deze weg in ongeveer vijf minuten rechts naar de Fernpass. Ten noorden van Gasthof Fernpass op de oude Romeinse weg ‘Via Claudia Augusta’ loopt u lichtjes omlaag (richting ‘Nassereith’). Bij de wegsplitsing gaat u naar rechts en vervolgens links omlaag in de richting van ‘Fernstein’ en ’Nassereith’. Op dit stuk komt u even een soort grindpad tegen. U passeert kort daarna de Schanzlsee. Hierna blijft u op de route voor fietsers en voetgangers. De oude Romeinse weg (een kort stuk bestaat uit een voetpad), loopt gemoedelijk omlaag naar kasteel Fernstein met het Hotel Fernsteinsee.

Rustmogelijkheden: Gipfelhaus Grubigstein, Hotel Schloss Fernstein

Vanaf hier loopt u via de oude Romeinse weg gemoedelijk bergafwaarts. Na enkele meters buigt het voetpad naar rechts af richting de Lorea Hütte in het bos. De route loopt steil en veelal slingerend langs de beek door het bos omhoog. Later passeert u dennenbossen om uiteindelijk op de bergweides uit te komen. Hier is het minder steil. U loopt naar de Lorea Hütte (2.022 m), een gezellige, zelfvoorzienende hut ten zuidoosten van de Loreakopf. Dit is het eindpunt van vandaag.

Eindpunt: Lorea Hütte

Informatie over de plaats

Aankomst

Komt u per vliegtuig, trein, bus of auto naar uw bestemming in Tirol?

Uw bestemming: Adelaarsweg etappe 17: Ehrwald – Lorea Hütte (47.3981022,10.9206461)

powered by Rome2Rio

Accommodatie zoeken

Aantal reizigers

Wandeltochten in dit gebied

Toon meer +

Wat vindt u van dit artikel?

Wilt u een antwoord van ons ontvangen? Neem dan contact op via het Kontaktformular.

Omhoog

Is uw mailbox ook aan vakantie toe?

Abonneer u dan hier op onze newsletter met exclusieve vakantietips uit Tirol.